Wees op uw hoede bij het kiezen van een notaris in Frankrijk!
Helaas moeten we constateren dat het niveau van dienstverlening maar ook de inhoudelijke kennis nogal eens zwaar onder de maat is, althans bezien vanuit Nederlands perspectief.
Dienstverlening
Een gemiddeld notariskantoor in Frankrijk heeft geen idee dat men met cliënten te maken heeft, die met de nodige zorgvuldigheid benaderd en geïnformeerd moet worden. Zeer vaak zijn Nederlandse cliënten diep teleurgesteld omdat zij zeer lange tijd niets horen; sterker nog mails en brieven worden bij herhaling gewoonweg niet beantwoord. En de kantoormedewerkers zijn soms ook nog geïrriteerd indien men nadrukkelijk om antwoorden vraagt. Nederlanders gaan uit van het hoge niveau van dienstverlening van het Nederlandse notariaat. Stel uw verwachtingen bij maar zorg vooral voor een goede voorbereiding.
Probeer iets meer te weten te komen over de reputatie van het betreffende notariskantoor. Er zijn meer notarissen en u hoeft niet per sé de plaatselijke notaris te kiezen. Notaris op afstand is geen enkel bezwaar.
Maak goede afspraken vooraf met het kantoor over zaken als termijnen, informatievoorziening en mogelijke beëindiging van de dienstverlening. Vreemd genoeg wordt meestal in goed vertrouwen een notaris ingeschakeld zonder enige schriftelijke vastlegging, terwijl de financiële belangen groot kunnen zijn.
Als de notaris niets wil vastleggen zoek dan een andere notaris of leg zelf per mail bepaalde gemaakte afspraken vast.
Wij vermoeden dat Frankrijk als hermetisch gesloten natie voor invloeden van buitenaf nooit het vanuit het Amerika overgewaaide systeem van kwaliteitszorg heeft begrepen en zeker niet toegepast. Men kent het begrip totaal niet; ook de notaris denkt niet in termen van dienstverlening en cliëntrelatie. Hij is de autoriteit die zelf bepaalt hoe en wanneer hij handelt. Nu is het zo dat ook gemeentelijke en andere overheidsorganen langzaam opereren. Maar de notaris in formeert ongevraagd de cliënt daar zelden over.
Inhoudelijke kennis
Helaas maken we ook nogal eens mee dat de notaris niet op de hoogte is van belangrijke bepalingen inzake successierechten, winstbelasting en solidariteitsheffing, met name niet wanneer het gaat om eigenaren van een huis die niet- ingezetenen zijn.
Er worden soms pertinente fouten gemaakt door het notariskantoor zonder aansprakelijkheid te erkennen en de de buitenlandse cliënt blijft aansprakelijk en mag trachten het probleem (zoals betalen boete) op te lossen. De Franse fiscus is onverbiddelijk en het feit dat de notaris de fout gemaakt heeft (bijvoorbeeld overschrijden termijn) en/of dat u de Franse taal niet begrijpt en in het buitenland woont maakt daarbij niet uit.
En de notaris aansprakelijk stellen voor zijn fouten lukt vaak niet. Het is een lange en ingewikkelde weg die tijd en geld vraagt omdat men een advocaat moet inschakelen.
Meer weten: bel 0614902162 of 0653938163
mail: info@france-residence.nl of info@2france.nl